Wednesday, April 25, 2012

tatkala dihujani dengan pelbagai kerja

Assalamualaikum wbt.

tika semester Spring hampir melabuhkan tirainya, banyak kerja perlu diselesaikan. assignments, revision for final exams, project work dll. Tidak lupa juga kerja2 diluar kelas. itu lah ini lah. Tambahan pula kerja-kerja dakwah dan tarbiyah yang tidak pernah putus dari kamus hidup ini.
Kadang-kadang rasa nak bernafas pun susah. rasa serabut.

Di tengah-tengah kesibukan ini, diri ini telah mengenalpasti kelemahan diri ini. Diri ini tidak menyusun kerjanya dengan elok. teringat pesan seorang kakak ni, nak jadi manusia super saiya, kerja kena tersusun (10 muwasafat). Kena ada objektif and prioritization. ha! baru boleh jadi manusia super saiya~

insyaAllah mari kita perbaiki diri kita ini untuk menjadi manusia yang tersusun kerjanya. Jom buat checklist! so that we know what we should achieve at the end of the day.

ada tambahan yang nak dikongsi bersama. Tatkala kita diuji ini, eloklah kita pertambahkan amal kita, dekatkan diri padaNya, insyaAllah Dia pasti akan memudahkan kerja kita. Everything will be fine as long as we ask for His help and do everything just for the sake of His blessing.

"Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sesungguhnya, Allah beserta dengan orang-orang yang sabar." (2:153)

Akhir kata, selamat menduduki peperiksaan kepada semua. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita, insyaAllah. Bittaufiq wannajah..

Sunday, April 15, 2012

Hati

Assalamualaikum wbt :)

Rakan-rakan, nak tahu sesuatu tak tentang hati kita ini?

Tahu tak hati kita ini dimana letakkan?
Hati kita di DADA. nak confirmation, boleh rujuk Al-Quran, surah Al-Hajj (22:47).
*baca terjemahan ayat tu, nanti ada menyatakan hati itu terletak di dada.

Tahu tak hati kita ini berkuasa?
Hati kita ini kan, sebenarnya sangat berkuasa. Fungsinya menentukan jasad kita adakah baik atau buruk.
Buktinya ada di dalam Hadis di bawah ini.
"Ketahuilah, pada setiap tubuh ada segumpal daging yang apabila baik maka baiklah seluruh jasadnya dan apabila rosak maka rosaklah seluruh jasadnya. Ketahuilah, ia adalah hati. (HR Bukhari dan Muslim)

So, kot-kotlah hati kita ini sakit/ rosak, ada ubat dia tak? Selalunya kalau kita demam, doktor bagi ubat or kita makan Panadol. Hati kita ini pula macam mana nak dirawat eh?
Hmm, ada ubatnya. ada lima.
1) Baca Al-Quran dan maknanya
2) Dirikan solat malam
3) Berkumpullah dengan orang soleh
4) Perbanyakkan berpuasa
5) Zikir malam perpanjanglah






Yok rawat hati kita ini. Moga cahaya (Nur) itu senang nak masuk dalam hati kita ini :)

Tuesday, April 3, 2012

Our Concern

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, Allah has given the chance for me and you to live this world till now. How are you doing, my friends? Hope your life will be blessed by Allah all the time.

I just want to share with you about what happen last Friday. Maybe some of you had read about it and maybe not. So, here I am to share with you about this event.

Last Friday, March 30th 2012. On that day, people around the world including Malaysian participated in the Global March to Jerusalem (GMJ). This march will demand freedom for Jerusalem and its people and to put an end to the Apartheid, ethnic cleansing and Judaisation policies affecting the people, land and sanctity of Jerusalem.

Like Ooi Kok Hin said, this is a human right issue that deserves our attention and we the citizens of the world play a very important role in giving hope and courage to the people of Palestine.

And as a Muslim, we must concern about what is really happening in Jerusalem. There are thousands of our brothers and sisters lost their family members in front of their eyes. We should put our efforts to help them. Do something about it. Pray for them. Help them by improving ourselves as Muslim. We have to bring back the Caliph System. So that we can fight the Zionist regime.

Abu Hamzah Anas bin Malik ra, who was the servant of the Messenger of Allah, reported that the Prophet saw said : "None of you truly believes (in Allah and in His religion) until he loves for his brother what he loves for himself" [Al-Bukhari & Muslim]