Wednesday, April 27, 2011

langit tanda kebesaran Ilahi

salam.
subhanallah..cantikkan?
macam2 warna langit itu boleh jadikan?
biru, oren keperangan, putih..

tak tahu kenapa, bile tengok langit je rase kerdilnye diri ini.
sungguh Allah itu Maha Kuasa.
subhanallah..







Saturday, April 23, 2011

HambaMu (lagu tema Imam Muda)

Salam. 
Mari kita hayati lirik lagu ni. Bagi saya, maksud lirik ni sangat mendalam. Dengar jangan x dengar ye!




HambaMu

Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa itu
Masanya akan tiba
Dengan restu Ilahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya hati di terang
Tunjukkan jalan
Seandainnya hilang
Tegakkan perjalanan

Yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh,
Setibanya disisimu ku berserah,
Terimalah aku
HambaMu Allah

Owh ho owh ho
HambaMu Allah…..
Sekiranya takdir menguji
Cekalkan hasrat dihati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus azam
Usaha dengan doa itu
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui
Suluhkan cahaya hati di terang
Tunjukkan jalan
Seandainnya hilang
Tegakkan perjalanan
Yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya disisimu ku berserah
Terimalah aku
Hamba Mu Allah

Sunday, April 10, 2011

apakah agenda anda?

salam.

anda, saya ada satu soalan buat anda. Apakah agenda anda untuk hidup anda ini?

Mungkin anda terfikir kenapa saya tanya fasal agenda kan? Sebelum itu, mari saya terang apa sebenarnya maksud agenda itu. Selalunya, sebelum apa2 perjumpaan, kita mesti ada agenda, bukan? Kita pasti akan ikut agenda itu sepanjang perjumpaan itu. Oleh itu, cuba aplikasikan dalam hidup kita. Adakah kita sudah mengatur hidup kita? Atau adakah hidup kita sudah diaturkan oleh pihak lain?

Cuba saya bagi satu contoh agar anda faham. Bayangkan seorang pemuda ini ingin menjadi pemuda yang proaktif, pemuda yang lantang bersuara. Akan tetapi, agendanya terbatas oleh undang-undang negara seperti ISA. Terus pemuda ini tidak dapat menyuarakan pandangannya kepada masyarakat. Adakah anda perasan yang selama ini hidup kita telah diaturkan oleh pihak2 lain. Perkara2 lain telah membataskan agenda kita yang sebenar.

Oleh itu, adakah kita ingin mengikut telunjuk orang lain? Adakah kita ingin mengikut agenda yang telah direka oleh pihak2 lain? Tidakkah kita mahu memilih agenda kita tersendiri? Alangkah lebih baik jika kita tahu agenda kita, supaya kita tidak terpedaya dengan agenda sekeliling kita.

Anda, marilah kita cipta agenda kita tersendiri. Agenda itu tidak semestinya sesuatu yang besar. Mungkin agenda itu boleh jadi, anda nak membaiki diri untuk jadi lebih baik @ menjadi anak yang terbaik buat keluarga. Oleh itu, bagaimanakah kita ingin merealisasikan agenda kita itu?  Kita hendaklah memastikan kita berjaya merealisasikannya dengan cara yang betul berlandaskan Al-Quran & As-sunnah.

Atau mungkin, agenda anda adalah ingin bekerja sebagai cikgu tadika. Oleh itu, jadilah cikgu tadika yang terbaik. Abaikan kata orang sekeliling, teruskan usaha anda untuk merealisasikan agenda anda itu. Jangan biarkan orang sekeliling serta sistem yang sudah tersedia ada ini, membantutkan agenda anda.


~sumber daripada perbincangan bersama rakan-rakan~

Wednesday, April 6, 2011

the reason i started blogging

Salam..

I'm very impress when my friends talk about business and online thinging.. i don't know i'm. Not very interested in online business..i know it is worth it to involve in online busineess, but maybe it is not my passion..i prefer to deal with people especially the kids..i love play with them..for the youngster, i love to share my experience with them..i feel like it is my responsible to share good things with them..so that, they can be a better person..i guess that is why i have this blog..to share my experience and my knowledge about anything..

I hope the readers will be benefit from this blog..a big thank for all the readers..

Friday, April 1, 2011

new things

Salam and hi to all.

Suddenly I feel like I want to share with you guys regarding this matter. I want to persuade everyone to learn new things. Go and grab the chance to change your life. Don't be like a robot, doing the same thing all over again.

Few years back, I had taken the challenge to study abroad. I promise to myself that I want to use this opportunities to the fullest. So, here I am in United State right now.

I am speaking truth that I still don't have the courage to talk in front of the crowd especially in the American surrounding. But, days by days, I have learnt that I must change. I want to improve my self-esteem. So, at the beginning, I guess group work did help me a lot. At least I try to contribute some ideas in the group. From a sentence, now I can give more. Also, I have met new friends. Mike, Sean, Huidi and others are really nice. Even though I could not speak English very well, but they helped me a lot. Thanks guys!

Not just that. I had gone for skiing last winter. It was very great. At first, it was really painful since I did fall some times. But, life is about a learning process right! So, I learnt the skills, and I could manage to play it well. I was very excited.

Also, few days back I represented my homeroom for the debate competition. At first, I didn't think I can do that. I just want to be the reserve. But, as leader and other teammate said that I can do this, so I took this challenge. With their support, I managed to speak out. *My hands were really cold at that time*

A'ha! I almost forgot about one thing. Voluntary work. On last January, my friends and I did a voluntary work in New York. We helped a child care center to rearrange things that were donated to them. We met many different kind of people there. It was a very good experience.

After this, I will try to gain new experience. I will break my wings and take the challenge to move forward. Thank you Allah for giving me the opportunity to feel these new experiences. So guys, feel free. Go beyond our comfort zone. Let's try new things k! :D