Friday, April 30, 2010

lesson 1 : HARI KIAMAT

salam.

Sesungguhnya yang hidup pasti akan mati. Kita juga tahu kemudian hari kita pasti akan dibangkitkan semula selepas mati. Hari kiamat merupakan hari di mana seluruh makhluk ciptaan Allah termasuklah manusia akan dimatikan. Cuma kita tidak tahu bila masanya akan berlaku kiamat ini. Tidak ada sesiapa pun tahu bila tibanya kiamat melainkan Allah.

Allah SWT. Berfirman, “Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat.” (Luqman 34)

Walaupun begitu, tanda-tanda kiamat ada diterangkan dalam hadis-hadis nabi sebagai amaran dan
peringatan kepada kita.

Antara tanda-tanda kiamat hampir tiba ialah:

1) Diutusnya Rasulullah saw

Jabir r.a. berkata, ”Adalah Rasulullah saw. jika beliau khutbah memerah matanya, suaranya keras, dan penuh dengan semangat seperti panglima perang, beliau bersabda, ‘(Hati-hatilah) dengan pagi dan petang kalian.’ Beliau melanjutkan, ‘Aku diutus dan hari Kiamat seperti ini.’ Rasulullah saw. mengibaratkan seperti dua jarinya antara telunjuk dan jari tengah. (HR Muslim)

2) Berlakunya perkara-perkara yang diharamkan secara terbuka (zina, minum arak)

Berdasarkan statistik, jumlah anak luar nikah bagi tahun 2009 adalah sebanyak 17000 (JPN). Bukankah jumlah itu sangat-sangat banyak. Hal ini adalah kesan daripada perzinaan yang berleluasa. Tidakkah kita sedar bahawa zina itu haram disisi Allah. Tapi masih ramai yang terjebak dalam perkara ini. Astaghfirullah hal 'azim. Bak kata seorang ustaz, bayangkan jika nenek moyang kita datang dan lihat keadaan zaman kita, sudah pasti mereka akan mati terkejut.Astaghfirullah..

3) Bilangan perempuan lebih ramai daripada bilangan lelaki

Dari Anas bin Malik ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda. “Sesungguhnya di antara tanda-tanda kiamat adalah ilmu diangkat, banyaknya kebodohan, banyaknya perzinahan, banyaknya orang yang minum khamr (arak), sedikit kaum lelaki dan banyak kaum wanita, sampai pada 50 wanita hanya ada satu lelaki.” (HR Bukhari)

4) Hamba melahirkan tuannya.

Kita tahu bahawa selepas kedatangan Islam, sistem perhambaan telah dihapuskan. Oleh itu, hadis ini mempunyai isi tersiratnya. Cuba kita kaitkan hadis ini dengan keadaan zaman sekarang. Ibu bapa zaman sekarang sudah kurang menegur anak-anak tentang sesuatu perkara. Mereka sendiri takut ingin menegur anak-anak kerana sudah pasti anak-anak akan memberontak. Dalam konteks hadis ini, hamba merupakan ibu bapa manakala tuan merupakan anak-anak.
Rasulullah saw. ditanya oleh Jibril tentang tanda-tanda kiamat, lalu beliau menjawab, “Seorang hamba melahirkan majikannya, dan engkau melihat orang-orang yang tidak beralas kaki, telanjang, dan miskin, penggembala binatang berlomba-lomba saling tinggi dalam bangunan.” (HR Muslim)
Astaghfirullah.
Dekat sudah kita dengan hari kiamat. Tetapi, sudah cukupkah amalan kita untuk dibawa berhadapan dengan Allah nanti? Renung-renungkanlah.

"Jagalah diri kamu, keluarga kamu daripada api neraka"

Tuesday, April 27, 2010

1001 kenangan di INTI

salam.

yana aziz.bee.syahida.hanis.fizah.tini.capa.nadiah.latipah.alyaa.saf.atirah.yana azhar.dayah sebelah.hiera.nana.amie.aliaa.afe.ain.jeej.dayah sobri.zimah.ara.ana.ewa.yuhanis.shira.norlida.humaira.liya.amalina.dayah moshi.dayah ipoh.syiqin.farah.nik.naim.amira.auzy.sabrina.hanisah.kasha.fatin.dayah othman.laila.mik xin.chloe.suk yee. & bebudak lelaki.

sekejap je rasenye masa berlalu.
tup tup dah 2 tahun kite bersame kan.
byk kenangan kite lalui same2..
ade pahit..ade juagk yang manis.
walaupon kite berpisah, tapi kenangan bersame x kan pudar dari ingatan.
hope our friendship will last forever.

dikesempatan ini,
ku ingin memohon maaf jika ade terkecikkan hati korg.
thanks for everything.
hope our dreams will comes true k.
take care.
sayonara.
c u during the pre-departure.
:D

Monday, April 26, 2010

Friday, April 23, 2010

IQRA'

salam.
saya ingin menujukan lagu ini khas buat kawan-kawan yang sedang belajar.


Bacalah - RAIHAN

Bacalah dengan nama Tuhanmu
Itulah permulaan ilmu
Sebagai yang telah diwahyukan
Menuntut ilmu satu kewajipan

Ilmu menjadi penyuluh jalan
Dengan ilmu dapat kemuliaan
Ilmu memajukan kehidupan
Ilmu yang baik dapat keberkatan

Sabda Rasul junjungan
Carilah ilmu pengetahuan
Dari dalam buaian
Hingga hari kematian

Tuntutlah ilmu hai teman
Janganlah kita siakan
Untuk masa hadapan
Agama dan bangsa

Utlubul 'ilma
Walaw fissin
Tuntutlah ilmu
Walau ke negeri China

Jangan berilmu tanpa amalan
Bagai pohon tanpa buahnya
Ilmu yang berkat membuatkan taqwa
Bermanfaat sesama insan

p/s: harap maaf tidak dapat upload video.

Sunday, April 11, 2010

maaf kawan-kawan

salam.

alhamdulillah, final exam for mpw dah abes.
sekarang nih tinggal due paper.

lepas tu, habisla sesi pembelajaran di INTI.
bermula lah pula titik permulaan baru nanti.
huh, cuak nye.


kawan2,
x lame lagi kte akan berpisah.
utk farewell trip ke melake tuh, sye x dapat ikut la.
maaf ye kawan2.
tp, jgn lupekan saye bile dah berpisah nanti ek.
terime kasih byk2 :)


anyway, gud lark buat semua.
usaha sungguh2 ye. :)
doa & solat & bace quran pon jangan lupenye. :)
lepas dah jawab exam nanti, tawakal sahaje pulak. :)
insyaAllah, Allah akan bagi yang terbaek untuk kite :D
ameen~

Wednesday, April 7, 2010

[tunas] by Hlovate

salam.

2 more weeks before final.
but
right now, i'm reading a novel.
[tunas] by Hlovate.

it is a good book.
it is about a life in boarding school.
and about friends.
and about many things.

after this, i guess i will buy other books by Hlovate.
cant wait to read Versus.
anyway, thanks Bee for recommend this book to me.
:D

Sunday, April 4, 2010

Sakit itu tanda Allah sayang kita.

salam.

alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana saya masih dapat menghirup udara ciptaanMu, ya Allah.

Baru-baru ini, saya telah terkena demam panas. Nak kata panas sangat, tak ada la. Tapi, sebenarnya hal ini disebabkan saya kurang menjaga kesihatan saya sejak kebelakangan ini. Oleh itu, saya terpaksa berehat di rumah buat seketika waktu. Alhamdulillah, sekarang sudah beransur pulih. Terima kasih kepada sesiapa yang bertanya dan mendoakan untuk saya.

Kawan-kawan,
betul tak selalunya kalau kita sakit, kita akan banyak mengeluh? Kita tertanya-tanya kenapa Allah turunkan sakit kat kita? Dah la nak exam, pastu sakit pulak. betul x? Selalunya kita fikir macam tu kan?

Isyk2..x elok la fikir macam tu. Sepatutnya, kita bersyukur sebab Allah bagi kita sakit itu. Bak kata kawan saya, 'bila kita sakit, Allah bagi peluang kat kita untuk Dia hapuskan dosa kita'...bestkan!

Lagi satu, bukankah selalunya semase sakit la kita akan ingat Allah berbanding tyme kita gembira. So, bila dah sakit, janganlah asyik merungut sana-sini x tentu pasal. Kan lebih elok kalau kita berzikir ke baca quran ke..x pun berdoa kepada-Nya agar Allah ampunkan dosa kita.
betul x??!?!

Konklusinya, sakit itu tanda Allah sayang kat kita taw! :D